Monday, May 11, 2009

Memo Pertukaran


Inilah memo yang menggangu fikiranku
(klik pada memo untuk besarkan)

Pagi ini aku dikejutkan dengan satu surat berwarna kuning muda (Kuning Taik). Pagi-pagi lagi Boss (GB- Hassan Mamat) telah memanggil aku untuk mengadap beliau, dengan nada simpati beliau menghulukan aku sekeping kertas (memo pertukaran) ke SK Lela Jasa Kuala Krai. Darah separuh tua separuh muda berderau di kepala. Aku tidak dapat berkata apa-apa kecuali mengucapkan terima kasih.

Sepanjang hari ini aku asyik berfikir bagaimana keadaan SK Lela Jasa itu. Aku memberitahu rakan-rakan sejawat, mereka turut memberi berbagai komen. Ada yang mengatakan ianya dekat sahaja, ada yang mengatakan sekolah itu berada di pinggir lebuh raya Gua Musang - Kuala Krai.

Namun dalam benak ku sebenarnya terfikir tentang bagaimana akan ku uruskan anak-anak ke sekolah. Rutin harian yang biasa ku lalui pasti akan berubah dengan pertukaran ini. Aku terfikir bagaimana tugas-tugas yang biasa ku lakukan itu akan diambil alih oleh isteriku..maka akan bertambah beban yang akan dilakukan oleh beliau.

Aku segera menekan butang handfon lalu mendail kepada isteriku.. beliau terkedu tidak terkata..sehari beliau tidak makan memikirkan hari-hari yang akan dilalui.


Aku kenal tandatangan pada memo tersebut. Beliau telah banyak kali membantuku..tapi kali ini
aku segan untuk meminta bantuannya. Aku tidak menyalahkan beliau kerana beliau menjalankan tugas dan tanggungjawabnya.

No comments:

Post a Comment